czwartek, 31 marca 2016

Taniec brzucha - podstawowe informacje



 "Belly dance- taniec brzucha" to potoczna nazwa, która nie oddaje w pełni jego, charakteru i może być myląca, ale po prostu spodobała się  i przyjęła, dlatego jest używana.

- "mam za mały brzuch żeby to tańczyć"- mówi moja koleżanka
- " a ja mam za duży i nie lubię go pokazywać"- stwierdziła pewna pani
- " bellydance wygląda jakby kosmita chciał się wydostać z brzucha" - usłyszałam w towarzystwie

To wszystko są skojarzenia, które moim zdaniem nazwa "taniec brzucha"  wywołuje. A są one mylące, zniechęcające i mają mało wspólnego z tym jak taniec ten w istocie wygląda. Dlatego ja nazwałabym go "Tańcem bioder", bo to daje lepsze wyobrażenie.

  Bardziej profesjonalna i właściwa jest nazwa "Raqs Sharqi"- czyli "Taniec Orientalny". Jednak i ona jest myląca, gdyż orient to szerokie określenie pasujące do różnych kultur i części świata. A taniec ten powinien nam się kojarzyć z jednym miejscem, a mianowicie Egiptem. To właśnie z niego się wywodzi i tam w Kairze jest jego serce.

Taniec brzucha ma wiele twarzy, to zarówno tańce folklorystyczne, takie jak saidi, taniec do arabskich bębnów, jak i sceniczne show z udziałem widowiskowych rekwizytów takich jak skrzydła isis. Na podstawowych zajęciach uczymy się zazwyczaj jego klasycznej odmiany.

 Współczesna forma bellydance bazuje na tradycyjnych rytmach i tańcach egipskich, ale jest przetworzona i wzbogacona o nowe elementy (np. obroty i arabeski) zapożyczone z innych form takich jak balet, samba, salsa, tańce afrykańskie. Dzięki temu jest on bardziej przystępny dla zagranicznego widza.

                                                                        C.D.N.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz